Forum

Please or Registreren to create posts and topics.

Clipperschip Cutty Sark 1:50

Het roer 2

Van ontwerp naar model:
(klik rechts op een afbeelding om hem in volledige resolutie te downloaden)

Uitsnede uit het lijnenplan van Joost van Griethuysen

Definitieve werktekening in TurboCAD. De hak van het roer is aangepast aan de laatste inzichten. De tekening wordt geëxporteerd als DXF-bestand voor input naar de volgende stap.

In het CAM-programma worden de diverse freesbanen gegenereerd. Het basismateriaal wordt voorzien van registratiegaten voor paspennen, zodat het roer beide zijden bewerkt kan worden.

In een simulatieprogramma wordt het freeswerk vóór uitvoering gecontroleerd.

Het roer 3

Na enige tijd ben ik erin geslaagd weer wat houtkrullen te produceren (al zijn ze hier voor de foto netjes weggezogen):

Omdat het roer aan beide zijden bewerkt moet worden, heb ik de X/Y-nul-coördinaten in het meetkundige midden geplaatst (de functie ALIGN in het CAM-programma CamBam) zodat de berekende freesbanen langs de Y-as gedraaid kunnen worden. Op de foto hierboven is de voorzijde al uitgefreesd.

Om de achterzijde in de juiste positie te krijgen heb ik boven en onderaan op de Y-as tot in de MDF offerplaat een 6 mm gaatje gefreesd voor 2 paspennen. Hierdoor kan het houten plaatje ook fysiek gedraaid worden en op exact de juiste plaats komen. Mijn uitleg is waarschijnlijk ingewikkelder dan de feitelijke werkzaamheden.

Hier is ook de achterzijde bewerkt; voor- en achterzijde zijn inderdaad precies passend. Ik heb kleine schroefjes gebruikt om het houten plaatje vlak te houden. Voor bewerking van de achterzijde is het van belang om eerst de paspennen erin te drukken en daarna de schroefjes te plaatsen (in een nieuw schroefgat).

Hier is te zien hoe nauwkeurig en comfortabel de gang van ontwerp naar eindproduct met moderne hulpmiddelen uitpakt. Het kan uiteraard ook met een figuurzaag en beiteltje maar dit is wel zo leuk.

Afgezien van de roerhaken is het roer nu klaar. Er moet alleen nog een schip aan vastgemaakt worden. Maar daarover later.

Modelbouw is een leerzame hobby.

Les 1:
Als je de roerkoning van vierkant naar rond wilt vijlen en schuren, doe dat dan met gepaste druk en denk om de hefboomwerking. Anders breekt hij en moet je een nieuwe maken (A).

Les 2:
Als je de achtersteven in vorm wilt frezen, denk dan niet dat je hem met de hand tegen een paar paspennen kan drukken en dat je geen kramp in je hand zal krijgen. Anders moet je het verknoeide deel verwijderen (B) en een vervanging maken (C).

Les 3:
Haastige spoed is zelden goed.

Ook al zien jullie enige tijd niets, mijn Cutty Sark-project vindt nog steeds (trage voortgang). Ik heb inmiddels uit het spantenplan in de NVM-tekeningenset de halve spantlijnen gekopieerd en gespiegelde kopieën gemaakt naar de tegenoverliggende zijde.

Aanzicht achterschip:

Aanzicht voorschip:

Het spantenplan geeft overigens niet de vorm van de spanten weer maar de vorm van de buitenzijde van de romp. De auteur, Joost van Griethuysen †, heeft de spantlijnen (ik blijf ze maar zo noemen) geplaatst op de positie van elke zevende spant, met uitzondering van spanten 0 t/m 3 die onderling sterk verlopen. De Cutty Sark had 137 ijzeren dwarsspanten. 0 in de tekening is geen echte spant maar een vorm-aanduiding. Op spant 1 is de transom-floor of transom-plate (vertaling?) bevestigd; de draaispanten zijn hierop gemonteerd om vorm te geven aan het wulf. Op spant 7 en spant 125 zijn waterdichte schotten bevestigd.

Ik gebruik de gekopieerde spantlijnen om triplex sjablonen uit te tekenen en te frezen; daartussen worden houten blokjes gelijmd om uiteindelijk met beitel en schuurschijf de juiste rompvorm te realiseren.

Wordt vervolgd.

Voordat ik mijn bouwverslag voortzet, wil ik jullie deelgenoot maken van wéér een leermomentje:

Leg de voedingskabel van je freesspil niet op de werkbank waar hij beklemd kan raken. Je frees gedraagt zich dan als een hond aan de lijn, die eigenlijk een andere kant op wilde.

Ned. Ver. van Modelbouwers, Afd. Utrecht