Forum

Please or Registreren to create posts and topics.

Bijeenkomst 6.3.2018

Bespreking van de meegebrachte modellen:
(Tekst en foto's Frans Kamman)

Ward Haalebos laat zijn in aanbouw zijnde 1:10 Otto-Deutz motor zien. Inmiddels is de cilinder en krukas gereed en de nokkenas is in bewerking. Op de foto’s zien we ook de brandstoftank en de koelwatertank. Hij puzzelt nog met de constructie van het vliegwiel. De drijfstang (op de overzichtsfoto te zien) is hol en fungeert daarmee ook als smeerkanaal. De tandwielen zijn ook zelf gemaakt. En dat alles met de precisie die we van Ward gewend zijn. Let op de klinknageltjes aan onder- en bovenkant van de koelwatertank. Die zijn functioneel.

Frans Kamman heeft uit het Tenmille assortiment een kitje voor een containerwagen voor spoor 1 in aanbouw. Lasergesneden hout, messing beslag en witmetalen details. Het geheel wordt met secondenlijm geconstrueerd en dat blijkt toch een vak apart te zijn en een afweging tussen snel droog en een redelijke verwerkingstijd. Het elastiek dat op de foto’s te zien is borgt tijdelijk de asstellen in de scheenplaten. Het geheel moet nog uitneembaar zijn om te schilderen. De aspotten zijn geveerd. Er komen nog (dummy) veerpaketten van witmetaal tussen stelbalk en aspotten.

Fred van Norden is flink opgeschoten met de eencilinder stoommachine “Lex” (een ontwerpje uit Onder Stoom aan de hand van een oud model)

Henk Veldhuizen bracht weer een oud stuk uit zijn verzameling op tafel. Een uit een nalatenschap verkregen deels gebouwd model van van de NS 1900, naar ontwerp van George van Rooijen op schaal 1:25. Waar laat je zoiets rijden? Madurodam is zolangzamerhand de enige plaats waar deze spoorwijdte ligt. Misschien om te bouwen naar spoor 1?

Johan vd Werf heeft peilglas en manifold voor zijn stoomketel gereed. Hij is inmiddels begonnen met tekenen voor het volgende project: de NS 8500 stoomloc voor 5” spoor.

Ned. Ver. van Modelbouwers, Afd. Utrecht